Category: Academia

Павал Баркоўскі. Сусветная вайна Z: метады эфектыўнай зомбі-прапаганды

 У 2013 г. па сусветных кінатэатрах прайшла хваля паказаў фільма Марка Форстэра пры зорным удзеле Брэда Піта з паказальнай назвай “Сусветная вайна Z” (Z – таму што апошняя, як і літара ў лацінскім алфавіце,...

Іван Новік. Метафізічная параза як філасофскі ўчынак. Нататкі на палях «Аб жорсткасці» Марʼяна Здзяхоўскага і сённяшняга часу.

У 1928 годзе Марʼян Здзяхоўскі – польскамоўны філосаф, беларускага паходжання і кансерватыўна-краёвых палітычных поглядаў, былы рэктар Віленскага Універсітэту Стэфана Баторыя – напісаў брашуру «Аб жорсткасці» («O okrucieństwie»). Тэкст не вялікі – яго не адрозніваюць...

Ігар Бабкоў. Беларусь 1991-2020: ад памежжа ідэнтычнасцяў да ідэнтычнасці памежжа

(Выступ, падрыхтаваны для слухачоў Зімовай школы Штудыяў Всходніх Варшаўскага Ўніверсітэта.) Вітаю сардэчна. Дзякуй за прадстаўленне. Для мяне знаходзіцца тут адначасова і прыемнасць і выклік. Прыемнасць, таму што побач мае ўлюбёныя кнігарні на Кракаўскім прадмесці,...

Ігар Бабкоў. Даследаванні рамантызма: Лаўджой, Бэрлін, Татаркевіч

Рамантызм: вытлумачэнні эпохі У 1923 годзе Артур Лаўджой, амерыканскі філосаф і гісторык ідэяў, выступіў з дакладам на штогадовай сустрэчы Асацыяцыі Сучасных Моваў Амерыкі. Даклад называўся “Аб разрозніванні рамантызмаў” (‘On the Discrimination of Romanticisms’). Ён...

Сяргей Санько. Крывіцкая тэма ў Янкі Купалы

«Крыўскі (крывіцкі) наратыў», які паўстаў з падачы найперш Яна Чачота і ў меншай меры і не так паслядоўна шэрагу іншых, найчасцей польскамоўных, тутэйшых інтэлектуалаў, у другой палове XIX ст. стаўся паважнай альтэрнатывай беларускаму праекту...

Ігар Бабкоў. Абдзіраловіч і беларуская традыцыя

Тое, што мы маглі б назваць асноўным схематызмам беларускай інтэлектуальнай гісторыі паўстае напачатку XX стагоддзя і ўпершыню выяўляецца у сваіх асноўных момантах ў разгорнутым артыкуле Максіма Багдановіча “Белорусское возрожденіе”. Багдановіч не вынаходнік гэтай схемы:...

Іван Жыгал. From Belarus, With Love

Для Т. поўная абыякавасцьда іншага чалавеканіхто нават не хоча пераканаццашто ты гэта тыніхто не разглядае фотаздымкаўнават ніхто не спытаекуды ты ідзешдзеля чагонадоўганікога не цікавіцьшто ты вязешБогдан Задура, “Шэнген”УводзіныНе так даўно Т. – мая македонская...

Новік Іван. Пралегомены да беларускай этна-эпістэмалогіі.

Ніжэй чытач знойдзе некаторыя папярэднія высновы і рэфлексіі, да якіх аўтар прыйшоў падчас працы над праектам напісання беларускай этнафіласофіі, распачатым у Інстытуце філасофіі з мінулага году. «Этнафіласофія» – паняцце, якое зʼявілася ў межах афрыканскай...

Таццяна Слінка. “Адвечным шляхам” як асноўны код беларускага мыслення

Наша мэта — прааналізаваць структуру, тэматыку ды ідэйны змест тэксту ў кантэксце сусьветнай філасофіі і тагачаснай культурнай сітуацыі на Беларусі, сканцэнтраваўшы ўвагу на тым, як аўтар аналізуе праблему беларускай ідэнтычнасці і які шлях прапануе для яе вырашэння.

Гаятры Сьпівак. Тры жаночыя тэксты і крытыка імперыялізму

Мы часта глядзім на “трэці сьвет” як на далёкія ад нас культуры, якія, ня гледзячы на эксплуатацыю, здолелі захаваць сваю багатую літаратурную спадчыну і цяпер чакаюць, каб яе адкрылі, вытлумачылі й улучылі ва ўніверсітэцкія праграмы ў ангельскім перакладзе.

Яцэк Кухарчык. Праблемы з мультыкультуралізмам

Крыніцу ідэі мультыкультуральнасьці належыць шукаць у дзьвюх зьявах з найноўшай гісторыі Амэрыкі: „руху грамадзянскіх правоў” 1950-пачатку 1960-х гадоў, а таксама ў студэнцкай контркультуры на мяжы 1960-70-х гадоў.

Іван Новік. Паэзіс калектывізацыі: наратыўныя контуры трагедыі

1. Метадалагічныя ўводзіны. 1.1 Нараталогія і дыскурсіўны аналіз. Перафразуючы знакамітае Борхесава “Гісторый усяго чатыры” (Cuatro son las historias) можна было б сказаць: тлумачэнняў літаратуры ўсяго чатыры. Меней паэтычна, але болей дакладна: нягледзячы на ўсю...

Іван Новік. Беларуская савецкая філасофія 1950-ых гг. як філасофія sensus communis

Адметная эпістэмічная канфігурацыя беларускай савецкай філасофіі 1950-ых гг. і, адначасна, лагічны каркас яе разважанняў, былі звязаны з абавязковым вяртаннем да здаровага сэнсу “савецкага чалавека”.